سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! شکستگی ام را جز لطف و مهر تو درمان نمی کند ... آتش درونم را جز دیدارت خاموش نمی سازد و درد اشتیاقم به تو را جز نگریستن به چهره ات، بهبود نمی بخشد . [امام سجّاد علیه السلام ـ در نیایشش ـ]
فدایی ولایت

آمـــده بود مرخصی داشتیم در مورد جبهه با هم حرف می زدیــم

لابه لای صحبت گفتم :

 
«کـــاش می شد من هم باهات بیام جبـهه»
 
لبخــندی زد و پاسخـــی داد که قـــانع شدم.
 
گفت:
 
« هیــچ می دانی سیاهـــی چادر تو از ســرخی خون من کوبنده تـر است؟
 
همیــن که حجـــابت را رعایت کنـــی ، مبـــارزه ات را انجـــام داده ای »
 


آیا در قرآن آیه ای وجود دارد که بر چادر به عنوان حجاب برتر دلالت کند؟

در پاسخ باید گفت: در آیه 31 از سوره نور، خداوند به زنان مسلمان دستور می دهد

که پوششهای خود را بر روی گریبان هایشان بیاندازند.[1] " خمر" که در این آیه آمده

است به معنای «لباسی است که زن با آن، سر و سینه خودش را بپوشاند»[2]. 

که ظاهرا چیزی شبیه مقنعه یا بزرگتر از آن است.

در آیه 33 سور? احزاب خداوند نیز می فرماید:

« اى پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که چادر خود را بر خود فرو

پوشند. این مناسب‏تر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند.

 و خدا آمرزنده و مهربان است.»[3]

براى جلباب که در این آیه آمده است، دو معنا ذکر شده است:

1- پوششى که سر و گردن و بالاتنه را مى‏پوشاند (مقنعه).

2- چیزى که تمام بدن را بپوشاند (چادر).[4]

اگر کسى بتواند به شکل صحیح از چادر استفاده کند، مسلماً چادر حجاب برتر

است زیرا حکمت‏هاى حجاب در چادر بیشتر یافت مى‏شود، گرچه پوشیدن چادر

 واجب نیست. حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نیست، بلکه هر لباسى که

غیر از وجه و کفین (دست‏ها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه

 نامحرم نگردد کافى است ولى باید توجه داشت که همان طور که بقیه واجبات

 داراى مراتب مختلفى مى‏باشند حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط

و خوب‏تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مى‏گردد.

_________________

[1] وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِن‏.

[2] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج3، ص 127.

[3] یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ

 جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ.

[4] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج1، ص 272.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط فدایی ولایت 94/9/26:: 2:15 عصر     |     () نظر